lauantai 10. maaliskuuta 2018

NAISTENPÄIVÄVIIKOLLA TAPAHTUNUTTA

VIIKKO 10 (5.-8.3.2018):

Vielä näin jälkikäteenkin kukkakimppu kaikille naisille!


Palasimme jälleen "sorvin ääreen". Saimme Annen terveisiä Tansaniasta, Aarnen Sri Lankasta, hieman omiani Teneriffalta ja hiihtäjien hiihtoladuiltakin. Sekä hyviä linkkejä ja vinkkejä, katso tarkemmin ESCALIER 3 -ryhmän kohdalta.

Tulossa:

  • 009814 RETKI KÄDENTAITOMESSUILLE TURKUUN su 18.3. Samalla lipulla myös samassa paikassa pidettäville Antiikkimessuille! Vielä mahtuu mukaan: ilmoittaudu luokassa kiertävään kansioon tai laita teksti- tai sähköpostiviesti allekirjoittaneelle (040-7596 380 tai kirsi.vikman@forssa.fi) vaikka heti!
  • 710301 MITEN TEEN PIHASTANI HELPPOHOITOISEMMAN ke 28.3. klo 17-18.30 lyseolla
  • 710302 LUMMELAMPI VAI PIKKUPURO -VINKKEJÄ OMAN VESIAIHEEN TOTEUTUKSEEN ke 28.3. klo 18.45-21 lyseolla
Molemmat em. luennot pitää suunnitteluhortonomi Susanna Vainiola ja ne maksavat 5 €/kpl. Tilan takia ennakkoonilmoittautuminen suotavaa!
  • RETKI KEVÄTMESSUILLE HELSINKIIN su 15.4. Lähde mukaan Pohjoismaiden suurimpaan puutarha-alan tapahtumaan, jossa yhtä aikaa viidet eri messut: Kevätpuutarha, Oma Koti, Oma Mökki, Sisusta! ja Lähiruoka ja Luomu. Kävimme viime vuonna näillä messuilla ekan kerran ja tykkäsimme kovasti niiden annista!

J'AIME 1 (ma klo 17-18.30): 
katso edellinen blogi!

STEPPING STONES 2 JATKO (ma klo 18.45-20.15):
katso edellinen blogi!


STEPPING STONES 1 (ti klo 9.30-11):

tunnilla: tarkastettiin matkailuun liittyvä ristikko, käytiin läpi positiivisia sanontoja sekä kirjallisia hotellivarauksia; kerrattiin passiivin perusrakenne sekä aloitettiin uutta ruokateemaa
kotiin: kirjasta s. 118-121 (teksti vasta alustavasti), passiivi (myös s. 204); lisäksi voit tehdä vielä STOP 2 kertaavia tehtäviä, joihin saat vastausavaimen ensi kerralla


STEPPING STONES 2 (ti klo 13.15-14.45):
tunnilla: kuultiin Annen Tansanian terveisiä, tarkastettiin kouluaineristikko, pohdittiin verbien liittymistä toisiinsa
kotiin: verbien liittyminen toisiinsa kirjasta s. 219, harjoitus 3B kirjasta, tunnilla jaettu käännös sekä teksti "The Granny Cloud" -  mitä esimerkkejä tekstistä löytyy verbien liittymisestä toisiinsa



STEPS 3 (ti klo 15-16.30):
tunnilla: sai vastaukset Pocahontas ym. harjoituksiin, listattiin ne 21 (?) epäsäännöllistä verbiä, jotka tähän mennessä esiintyneet uudessa kirjassa, juteltiin oppimisesta ja tehtiin myös siihen liittyvä kuuntelu sekä tutustuttiin Jim Thompsonin tarinaan
kotiin: tutki erityisesti Jimin tarinaa; palaamme siihen vielä tunnilla, voit tehdä myös tekstiin liittyvät pari harjoitusta (14-15), katsele kirjaa myös eteenpäin (s. 34-36); tuon muuten ne "sata sanaa" tunnille (en laita siis pedanettiin, koska saan mahtumaan ne yhdelle paperille moneen kertaan...)


EVERYDAY ENGLISH 1 (to klo 15-16.30):
tunnilla: käytiin läpi harjoitukset 10 ja 13 sekä monisteen "minun tätini" -juttuja, tutkailtiin olla-verbin lyhennettyjä muotoja, puhuttiin ammateista ja työstä
kotiin: ammatti- ja työasiaa s. 37-39 sekä 41, tunnilla jaettu ammattimoniste, jo aiemmin jaettu 8-10-tässä on sinun isäsi -moniste, johon saa vastaukset paperilla ensi viikolla


ESCALIER 3 (to klo 17-18.30):

tunnilla: kuultiin Aarnen terveisiä Sri Lankasta, käytiin läpi Mystère-kirjasen kpl 4 (laitan kaikille vielä sähköpostiin vastaukset: futur antérieur ja ristikko, mutta vastaukset siis vielä muihinkin tehtäviin); aloitimme uutta kpl 9 " Parcours professionnel en français", kertomista omasta työstä ja työurasta 
  • Sirkan vinkki: ks. Yle Areenasta "Kuusi kuvaa" André Noël Chaker
kotiin: tutustu uuteen tekstiin ja katso läpi myös vaikka harjoitukset
2-4; käsittelemme tekstiä tarkemmin ensi kerralla


EVERYDAY ENGLISH 2 (to klo 18.45-20.15):
tunnilla: teknisten laitteiden sanojen kertausta, kirjan harjoitusten 2-6 läpikäyntiä, Jokisen ja Smithin perheiden tarinan kertomista omin sanoin, be-verbien imperfektimuotojen kertausta
kotiin: kertaa sukulaisuussanoja s. 30-31 (piirrä myös aito tai keksitty sukupuu), tee harjoitus 8 s. 33 ja myös se tunnilla jaettu moniste samasta asiasta loppuun; tutustu alustavasti uuteen tekstiin s. 35

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti