lauantai 7. maaliskuuta 2015

MAALISKUUN EKA VIIKKO

VIIKKO 10 (2.-5.3.2015):

Anteeksi, että päivitys tulee vasta nyt. Tuli yllätysvieraita...

Palasimme talvilomalta taas opintojen pariin. Pari asiaa liittyen tuleviin viikkoihin oli esillä eli 

KIRSIN ENGLANNIN JA RANSKAN RYHMÄT KOKOOONTUVAT VIIKOLLA 12 ELI MA-TO 16.-19.3.2015 FORSSAN YHTEISLYSEON (lähellä Prismaa) KIELISTUDIOSSA. KÄYNTI SISÄPIHALTA, OVISSA OPASTUS. Oppikirjat, vihot ja kynät mukaan!

ILTARYHMÄT NORMAALISTI, AAMU- JA PÄIVÄRYHMISSÄ POIKKEUKSELLISIA AIKOJA:


PASSPORT 2 eli maanantain aamuryhmä maanantaina 16.3.vasta iltapäivällä klo 15-16.30.
MORNING ENGLISH eli tiistain aamuryhmä vasta tiistai-iltana 17.3. klo 17-18.30.
AFTERNOON ENGLISH eli tiistain päiväryhmä vasta torstaina 19.3. klo 15-16.30.
PAT AND POLLY 2B eli torstain aamuryhmä jo keskiviikkoiltana 18.3. klo 17-18.30.


Eli tämä siis vasta viikolla 12. Tulevan viikon 9.-12.3. kokoonnumme vielä aivan normaalisti omassa kieliluokassamme Kehräämöllä.


KERTAUSKOKEET TIISTAINA 31.3. KLO 19-20.30 LYSEOLLA TAI KESKIVIIKKONA 1.4. KLO 11-12.30 KEHRÄÄMÖN KIELILUOKASSA (HUOM. POIKKEAVAT AJAT JA PAIKAT!). Merkkaa aika & paikka sekä myös koealue itsellesi! Toivon ilmoittautumisia kertauskokeisiin tulevan viikon aikana, jotta ehdin tehdä kokeet... Toki, jos joku ryhmästäsi on jo ilmoittautunut, voit ilmoittautua vielä myöhemminkin, koska koe on jo "teon alla". Jos jostain ryhmästä ei kukaan ilmoittaudu, en siis tee koetta.


ENGLANTI:                                                                                 RANSKA:

PASSPORT 1 JATKO       kpl 5-10                                              ESCALIER 1       kpl 6-11
PASSPORT 2 JATKO       kpl 4-7                                                ESCALIER 2       kpl 2-6
MORNING ENGLISH        kpl 3-6                                                 PARFAIT 3        kpl 1-5
AFTERNOON ENGLISH   kpl 5-9                                                 PARLONS FRANÇAIS  kpl 10-12
STEPPING STONES       kpl 2-5
PAT AND POLLY 2AB     kpl 5-7

Kiitos Eliisalle ja Markulle, kun vinkkasitte Hesarin jutuista. Yritän kyllä lukea sanomalehdet joka päivä, mutta ke-to lukeminen jäi vasta iltamyöhään.  Keskiviikon lehdessä oli laajalti aivoasiaa  ja artikkkelissa todettiin miten uuden opiskelu ja kielen opiskelu ovat hyväksi aivoille. Mitenkään väheksymättä monia muita aivoja aktivoivia toimintoja kuten esim. käsitöiden tekemistä, sanaristikoiden ratkomista ym. Torstain lehdessä puolestaan filosofian tohtori, Vapaan sivistystyö ry:n puheenjohtaja Aaro Harju (olen kuullut häntä joskus jollain  kansalaisopistoalan koulutuspäivillä, on myös vankka vapaaehtoistoiminnan puolestapuhuja) puolustaa vapaan sivistystyön oppilaitoksia  eli kansan- ja kansalaisopistoja, opintokeskuksia, kesäyliopistoja ja liikunnan koulutuskeskuksia. Yleisönosastokirjoitus oli otsikoitu "Tehokkuusajattelu tappaa sivistyksen". 

Harju pohtii kirjoituksessaan sitä, että nopeus ei ole sivistymisen paras synnyttäjä.  Kun nykyään kaiken pitää tapahtua nopeasti ja tehokkaasti, sivistysulottuvuus näyttää puuttuvan koulutusjärjestelmän uudistamisesta. Sivistysnäkökulma tarkoittaa tiedon analysointia, sisäistämistä ja ymmärtämistä, monialaista kriittistä lukutaitoa sekä  kykyä ajatteluun ja oivaltamiseen. Ne eivät synny Harjun mukaan itsestään, vaan oppijan täytyy opiskella monipuolisesti ja omaksua syvällisesti opittu sisältö.  Se vaatii pohtimista ja kypsymistä - tilaa ja aikaa ajatteluun. Sivistymiseen kuuluu myös eettisten ja moraalisten kysymysten pohtimista sekä ilmaisu- ja taideaineiden opiskelua.  Harju viittaa Ari Antikaiseen, joka myös on korostanut kulttuurisen ja sosiaalisen pääoman sekä kielellisten ja kulttuuristen kompetenssien merkitystä kaiken teknologisen ja kansainvälistymisen myötä.

Mitä etuja sitten on löydetty esim. epämuodollista aikuiskoulutusta tarjoavasta opiskelusta (mitä esim. kansalaisopisto-opiskelu edustaa) ?  Mm. näitä:
+ ihmisten lisääntynyt terveys ja hyvinvointi
+ yhteiskuntien parempi toimivuus
+ turvallisuus, sosiaalinen koheesio ja oikeudenmukaisuus
Edellä mainitut ovat sosiaalisen pääoman ja luottamuksen ydinkäsitteitä.

Vapaan sivistystyön opinnot parantavat opiskeluhalukkuutta, osaamista, henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä aktiivista kansalaisuutta. Ne lisäävät myös yhteisöön kuulumisen tunnetta ja sosiaalista vuorovaikutusta. Itsevarmuus ja itseluottamus lisääntyvät ja elämänlaatu paranee. Hyvä Aaro Harju ja hyvä kansalaisopistot ja muut vapaan sivistystyön oppilaitokset! Ja ennen kaikkea hyvä näiden palveluiden käyttäjät! Emmehän anna supertehokkuusajattelun hävittää tätä opiskelumuotoa jatkossakaan! Onhan esim. vanhimmisssa opistoissa Suomessa opiskeltu jo 116 vuotta, Forssassakin pian jo 100 vuotta! Uudistuminen on tärkeää, mutta kaikkea vanhaa ei sovi viskata yli laidan. Toivottavasti tämän muistavat myös ne, jotka pian alkavat pohtia esim. Wahren-opiston mahdollista tulevaisuutta uudessa koulutuskuntayhtymässä. Olisipa hienoa, jos näissä pohdinnoissa kuultaisiin myös opiskelijoita ja työntekijöitä, ei vain virkamiehiä ja päättäjiä, joille oppilaitosten todellinen arkipäivä voi olla aika tuntematon juttu. Ja silti he tekevät päätöksiä isoista asioista...
Muuten, myös toimittaja Suvi Ahola kirjoitti täyttä asiaa 5.3. julkaistussa HS:n kolumnissaan "Kuka pelkää vanhaa ja viisasta?" Olisi todellinen rikkaus, jos eri-ikäiset ihmiset seurustelisivat enemmän keskenään. Pidettäisiin ikää arvokkaana asiana eikä oltaisi ikärasisteja. Kannatan! Minusta on ainakin ihana asia, että esim. juuri opiston ryhmissä on hyvin eri-ikäisiä ihmisiä. Pois karsinointi ja luokittelu. Me olemme kaikki arvokkaita ja meillä on paljon annettavaa toinen toisillemme...

Myös liikunta on tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Päivi, votre famille est vraiment sportive! Et félicitations à cause du succès de votre fils Miska! Il est super!

Ja toiselle Päiville kiitos kirjalahjoituksista. Opukset menevät kiertoon niistä kiinnostuneille ja uskon, että heitä on!

Ensi viikolla jatkuvat myös Frankofonia- viikot: tapahtumat lähinnä Helsingin seudulla. Katso tarkemmin www.france.fi  Le 25 mars, c'est la fête de la francophonie.  Eli varsinaista frankofonian päivää vietetään maailmanlaajuisesti tosin vasta ke 25.3. Täällä meillä Forssassa vietetään puolestaan Unkari-viikkoa, katso tarkemmin lehdistä, kaupungin kotisivuilta tai edellisestä blogistani.

Ja lopuksi katso Areenasta viime viikon sunnuntain Aamusydämellä-ohjelma. Mielenkiintoiset vieraat, joista toinen forssalainen Riku Kylmänen.

Niin, ja hyvää Naistenpäivää  kaikille naisille: 

nuorille ja vanhoille, isoille ja pienille

ja miehille myös!


 Ja vielä hieman euroviisutunnelmia: alla Monacon kappale vuodelta 1971. Laulussa lauletaan mm. siitä miten lapsuus on niin lyhyt aika...




PASSPORT 2 JATKO (ma klo 9.30-11):
tunnilla "All kinds of aches and pains": sen sanoja ja sanontoja sekä tehtävät 6.1.-6.2., video; perfektin muodostaminen ja käyttö
kotiin tehtävä 6.3., perfekti (sivu 118 + tunnilla jaettu moniste) sekä info corner -tekstin "Stress" valmistelu

PARLONS FRANÇAIS (ma klo 17-18.30):
tunnilla vastausmoniste tehtäviin 1 ja 2a, tarkastettiin yhdessä 2b4-5, Prévertin "Le message" hieman muunneltunakin sekä relatiivipronominien kertausta + tehtävä 12 kirjasta
kotiin tehtävät 6-8 (mieti myös minkä mielielokuvan, -oopperan, -kirjan - sävelmän, -taulun haluaisit esitellä muille vielä tämän kevään viimeisillä kerroilla; jo ma 9.3. voimme ottaa muutaman esittelyn),  relatiivipronominit  (jos aikaa on, voi pohtia myös jo kirjan tehtäviä 9, 10-11

PARFAIT 3 (ma klo 18.45-20.15):
tunnilla tarkastettiin tehtävät 3 s. 94 ja 4b s. 96, keskustelua ranskalaisista ja suomalaisista juhlapyhistä; aloitettiin myös jo kpl 5: Camillen ja Paulan vierailuvalmistelut s. 103
kotiin sanakoe kpl 4 (vaikken siitä mitään muistanutkaan mainita!), tehtävä 1 s. 98, tehtävät 1-2 s. 102, voi tutkia alustavasti tekstiä " Un accueil chaleureux s. 105-106, lukaise läpi myös tunnilla jaettu Véroniquen kirje

MORNING ENGLISH (ti klo 9.30-11):
tunnilla Robertin työasioita + tehtävät 16-17 sekä ammatteja s. 86-87
kotiin tehtävät 18-21 (lukaise viimeinen vain läpi), sanakoe kpl 5, voit hieman myös jo tutkia tunnilla jaettua monistetta apuverbeistä

AFTERNOON ENGLISH (ti klo 13.15-14.45):
tunnilla  fraasiverbit 17-20 (tällä kertaa enemmän suullisesti); Benin tarinan kertomista omin sanoin, tehtävät 11-15
kotiin tehtävä 15 viimeinen kysymys, 16-17, tutustu alustavasti tekstiin 18 ja sen tehtäviin, sanakoe kpl 8 (tästä en ole ihan varma, sovimmeko näin...; no, ei lukeminen koskaan hukkaan mene!)

PASSPORT 1 JATKO (ti klo 15-16.30):
tunnilla edelleen hintoja ja vaatteita;  tehtävän 3.2. tarkistus, dem. pronominit this/that - these/those, vaatteiden ostamiseen liittyviä sanoja ja sanontoja s. 149-152 
kotiin  s. 147 vaatesanasto, s. 149, 151-152 yläosa; tunnilla jaettu "kauppamoniste"

PAT AND POLLY 2AB (ke klo 17-18.30 tai to klo 9.30-11):
tunnilla fraasiverbit 17-20 (pääosin suullisesti tällä kertaa), tarkastettiin tehtävät 1, 3-5; paritehtävänä matkailuun liittyviä verbejä ja prepositioita, pohdittiin myös Lapin ja etelänloman eroja ja yhtäläisyyksiä, Roving about Rovaniemi -tekstin sanoja
kotiin fraasiverbit 21-24, ristikko 11 s. 133, Rovaniemi-teksti, sanakoe kpl 7

STEPPING STONES (ke klo 18.45-20.15):
tunnilla fraasiverbit 17-20 (tällä kertaa suullisesti),  Australian kuulumisia (kiitos Pekka!), lentokenttäsanastoa, hyvien neuvojen antamista pulassa oleville matkailijoille, matkailuun liittyviä verbejä ja prepositioita

kotiin fraasiverbit 21-24, tehtävä 5C s. 93, tutustu tekstiin 6 "Almost a disaster" s. 94-95


ESCALIER 2 (to klo 17-18.30):
tunnilla persoonapronominien objektimuodot, kpl:n 6 sanoja ja sanontoja

kotiin kirjan tehtävät 10-12 s. 117; jos aikaa on, voi tehdä myös kpl:n alkupuolen tehtäviä esim. 1-6; lukaise läpi myös tunnilla jaetut harrastusmonisteet

Päivi, votre famille est vraiment sportive! Et félicitations à cause du succès de votre fils Miska! Il est super!

ESCALIER 1 (to klo 18.45-20.15):
tunnilla käytiin läpi refleksiiviverbien käyttöön liittyneet tehtävät 12-15 + pronominitehtävä 16, opeteltiin uudet écrire ja lire -verbit sekä tehtiin niihin liittynyt tehtävä 11,  harrastusverbejä s. 164, saatiin myös pari harrastuksiin liittynyttä monistetta 
kotiin tehtävät 8-9 s. 163, 19 s. 170 sekä sanakoe kpl 10; myös vanha aiemmin jaettu sanaristikko ja faire-tehtävä + tunnilla jaetut harrastusmonisteet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti