perjantai 13. maaliskuuta 2015

VIIKKO 11

VIIKKO 11 (9.-12.3.2015):



Normaali opiskeluviikko; tosin paljon opiskelijoita poissa sairauden, matkojen tai muiden syiden takia. Ma-to 16.-19.3. kokoonnumme siis kielistudiossa Forssan yhteislyseolla Prisman vieressä, ks. tarkemmin edellisestä blogista.

Tässä rukiisen näkkärin ohje, josta puhetta joissain ryhmissä. Ohje julkaistu tammikuussa Forssan Lehdessä. Sain maistaa Sirkan leipomaa näkkäriä tiistai-illan luennolla. Hyvää oli!

RUKIINEN NÄKKÄRI
1,5 dl kauraryynejä
2 dl ruisjauhoja (karkeita)
1 dl seesaminsiemeniä
1 dl auringonkukansiemeniä
0,5 dl pellavansiemeniä
0,5 tl suolaa
0,5 tl leivinjauhetta
0,6 dl öljyä
n. 3,5-4 dl vettä (haaleaa)
(voi laittaa vielä lisäksi vaikka kurpitsan ja hampun siemeniä)
Sekoita kaikki aineet keskenään ja anna turvota jonkun aikaa.
200 astetta ensin 10 min. ja leikkaa palasiksi, sitten n. 40 min. vielä

Muita asioita: Joltain ehkä unohtui musta sateenvarjo kieliluokkaan. Voin toki tuoda sen pyynnöstä myös lyseon studioon ensi viikolla (jos vain saan viestin, minä päivänä tuon, kun osalla ryhmistä eri aikatauluja); tai sitten sen saa viikolla 13, kun taas kokoonnumme normaalisti Kehräämöllä.
Itse onnistuin hukkaamaan penaalini ti-ke, enkä ole sitä vielä miestään löytänyt. Sininen penaali, jossa pyöräilijän kuva päällä. Voi tietysti olla, että se löytyy jonkun oman paperikasani altakin, mutta vielä ei ole vastaan tullut... 

Hesarissa oli viikolla mielenkiintoinen juttu 50 vuoden takaa eli vuodelta 1965. Georges Pompidoun hallitus oli hyväksynyt Ranskassa lakiesityksen, jolla ranskalainen aviovaimo sai kaipaamiaan nykyaikaisia oikeuksia ja vapautui melkein kokonaan miehensä yksinvaltaisesta holhouksesta. Uudistuksen jälkeen aviovaimo voi vapaasti tehdä kodin ulkopuolella työtä, käyttää itse palkkansa ja jopa avata pankkitilinkin omalla nimellään, Näitä oikeuksia ei hänellä lehtiuutisen mukaan aikaisemmin ollut. Bravo mitä edistystä!

Tasa-arvoasiaa seuraavakin: on ihanaa, että on aktiivisia opiskelijoita. Joskus hieman toppuuttelen joidenkin opiskelijoiden vastausintoa, koska tiedän, että muutkin osaavat ja haluan antaa muillekin puheenvuoron, Toivon, ettei kukaan tästä käytännöstä loukkaannu. En vain halua, että kukaan jää ryhmästä pois sen takia, ettei saa "suunvuoroa". Näin on nimittäin joskus käynyt ja myös niin, että jonkun opiskelijan pinna on juuri tästä syystä "pahasti kärähtänyt" tunnilla, enkä haluaisi ainakaan sitä tilannetta toistamiseen. Ainakin yritän kohdella kaikkia opiskelijoita samanarvoisina... Enkä kyllä haluaisi, että tunnilla ruvettaisiin koulumaisesti viittaamaankaan. Ja tiedän kyllä itsekin olevani äänessä usein ihan liikaa. Mutta tästä ongelmasta pääsette eroon tuotapikaa...

Oletteko muuten kuulleet  Harri Kumpulaisen "Turkulaise arkiveisun"? Tarttui korttina mukaan viime syksyn Turun kirjamessuilta. Näinä itsekkäinä selfie-aikoina ajankohtainen, vaikka onkin jo vuodelta 1996.

"Mää. Mää. Määmää.
(Älä tuppa, et sää).

Mää.

Kyl mää ossa, mää kyl tiärä.
Mää kyl pysty. Mää en siärä.

Sää et mikkä, see ei kukka,
en mää viitti teijä mukka.

En mää viitti, mää en jaksa,
en mää tahro. Mää en maksa.
En mää kanna, mää en tykkä.
Mää en tyännä enkä lykkä.

Saik sää? Kui sää?
Mulki kuuluis, määki tartte.
Muljaa, muljaa.

Kuiei mulkukka koskamittä?
Kui?"

Luin juuri äsken Pertti Kurikan nimipäivien managerin Kalle Pajamaan haastattelun Hesarista. Se oli otsikoitu Erilaiset estradilla. Kehitysvammaisen musiikista, tanssista, teatterista ja myös esiintymisestä pitävän lapsen, sittemmin nuoren ja nyt aikuisen äitinä allekirjoitan kovasti kaiken sen, mitä Pajamaa sanoo vammaisten oikeudesta samoihin asioihin kuin me muutkin. Tasa-arvostahan siinä usein on kyse. Niin kotona kuin työpaikallakin. Hieno kulttuuri se, joka antaa arvon kaikille; ei syrji ketään ja kohtelee kaikkia tasa-arvoisesti. Mutta ei ole vain oikeuksia, on myös velvollisuuksia. Vammaisia henkilöitäkin helposti paapotaan liikaa, ei anneta heidän itse yrittää ja oppia.

Ihailin jo kouluaikana suuresti mustien puolustajaa Martin Luther Kingiä, kirjoitin hänestä aineenkin koulussa. Edelleen arvostan ihmisiä, jotka uskaltavat kulkea vastaan valtavirtaa ja nousta puolustamaan oikeiksi kokemiaan asioita. Esim. ihmisten eriarvoista kohtelua. Taistelu eriarvoisuutta kohtaan jatkuu siis edelleen...

Kiinnostaisiko kieli- ja kulttuurimatka Englannin järviseudulle syyskuun alussa 2015? CulturalLiaisons ja Rauman kansalaisopiston järjestämästä matkasta lisätietoja allekirjoittaneelta. Laita viestiä, niin voin lähettää Sinulle matkan esitteen  vaikka sähköisesti. Matkasta lisätietoa myös luokassa kiertävässä Ajankohtaista-kansiossamme.

Kiinan matkasta: lisäkiinnostusta virinnyt eli nyt 32 lähtijää, yksi vielä miettii. Jos matka kiinnostaa Sinua, ota yhteyttä pikimmiten, niin saamme uudet lähtijät mukaan vielä "köntässä" viisumianomukseen.

Radioamatööriharrasteen esittelyä su 15.3. klo 13-17 Tehtaankoululla, Puutarhakatu 4, Forssa. Mukana mm. näyttelijä, radioamatööri Pertti Koivula ja Radioamatööriliiton puheenjohtaja Merja Koivaara. Lähde tutustumaan radioamatöörien ihmeelliseen maailmaan. Kahvi/mehu- ja pullatarjoilu.

PASSPORT 2 JATKO (ma klo 9.30-11):
tunnilla sai epäsäännöllisten verbien listan; perfektiharjoittelua mm. 9.1.-9.2. sekä tekstin "Stress - and how to cope with it" läpikäyntiä; video "People's lives"
kotiin tutustu tehtävään 7 s.116 sekä  tunnilla jaettuun lauluun

PARLONS FRANÇAIS (ma klo 17-18.30):
tunnilla tehtävät 6-8 sekä 9-11
kotiin  kirjan viimeiset äänitetehtävät 13 ja 14 /tutustu alustavasti studiota varten

PARFAIT 3 (ma klo 18.45-20.15):
tunnilla sanakoe kpl 4, käytiin läpi myös tehtävä 1 s. 98 sekä 1-2 s. 102, Véroniquen kirje monisteelta sekä tekstin alkupuolta  "Un accueil chaleureux" s. 105
kotiin tutustu alustavasti kpl:n 5 äänitetehtäviin studiota varten sekä tunnilla jaettuihin lauluihin

MORNING ENGLISH (ti klo 9.30-11):
tunnilla sanakoe kpl 5 sekä "ammattipeli", tehtävät 18-20; aloitettiin uutta kpl 6: käytiin läpi kieltoja ja käskyjä ja erityisesti apuverbejä can ja must
kotiin tutustu alustavasti kpl:n äänitetehtäviin sekä tunnilla jaettuihin lauluihin 

AFTERNOON ENGLISH (ti klo 13.15-14.45):
tunnilla sanakoe kpl 8,  fraasiverbipeli verbeistä 21-24 (sijoita fraasiverbilaput oikeisiin paikkoihin), saman sai pienoiskoossa kotiinkin; tehtävät 16-17
kotiin fraasiverbit 25-27, tutustu alustavasti kpl:n 8 viimeisiin teksteihin s. 145 ja 148 sekä äänitetehtäviin esim. sivuilla 154 ja 161 sekä tunnilla jaettuihin lauluihin

PASSPORT 1 JATKO (ti klo 15-16.30):
tunnilla vaatesanaston kertausta (katsottiin myös aiheeseen liittynyt video), tehtävä 5.3., erilaisia kauppoja ja niiden tuotteita monisteelta
kotiin tutustu tunnilla jaettuihin lauluihin sekä alustavasti myös tehtäviin 4.1. ja 6-6.1.

PAT AND POLLY 2AB (ke klo 17-18.30 tai to klo 9.30-11):
tunnilla fraasiverbipeli verbeistä 21-24 (sijoita fraasiverbilaput oikeisiin paikkoihin), saman sai pienoiskoossa kotiinkin; sanaristikon 11 tarkistus, puhetta Rovaniemestä ja vielä kerran Lapin matkailusta (kohta jo loppuu!!); aloitettiin myös sananselitystä (ja sanakokeet unohtui pitää, palataan asiaan vasta studioviikon jälkeen!)
kotiin fraasiverbit 25-27, tunnilla jaetut laulut sekä alustava tutustuminen Listen-osioon s. 130-132

STEPPING STONES (ke klo 18.45-20.15):
tunnilla fraasiverbipeli verbeistä 21-24 (sijoita fraasiverbilaput oikeisiin paikkoihin), saman sai pienoiskoossa kotiinkin; tehtävä 5C s. sekä muitakin ongelmatilanteiden ratkaisuja, tekstin 6 "Almost a disaster" läpikäyntiä

kotiin fraasiverbit 25-27, tunnilla jaetut laulut sekä alustava tutustuminen äänitetehtäviin alkaen s. 99- (eli katso myös Stop 2 -kertausosion äänitetehtäviä)


ESCALIER 2 (to klo 17-18.30):
tunnilla sai vastausmonisteen kpl:n tehtäviin 1-7, tunnilla tarkastettiin 10-12, katsottiin myös Pique-nique -video, jossa objektiasiaa; kerrottiin omin sanoin Hélènen päivästä, tehtiin listaa iondefiniittipronomineista niihin liittyvin esimerkkilausein; esillä myös edellisellä kerralla jaetut harrastusmonisteet sekä niihin liittyen video

kotiin tunnilla jaetut laulut; tutustu alustavasti myös äänitetehtäviin s. 120-122

ESCALIER 1 (to klo 18.45-20.15):
tunnilla suullinen sanakoe kpl 10, harrastusmonisteiden läpikäyntiä, katsottiin myös niihin liittynyt videopätkä, tarkastettiin ja tehtiin kpl:n loppuja harjoituksia
kotiin tunnilla jaetut laulut; tutustu alustavasti myös kpl:n äänitetehtäviin alkaen s. 170

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti